יום רביעי, 19 במאי 2010

תבלינים


קניית התבלינים היא אחת החוויות העיקריות של הבישול. עם הזמן לומדים את החנויות והפירמות הטובות. יש מקומות שאליהם אני לא אחזור לעולם עקב ניסיון רע של תבלין חסר טעם וריח. תבלינים כדאי לקנות בכמויות קטנות על מנת לא להיתקע עם כמות גדולה של תבלין לא טרי. 
היות ואני משתמש בתבלינים שחלקם אקזוטיים ולא מוכרים לכל, מצאתי לנכון להביא רשימה של תבלינים שתתעדכן ותגדל בהדרגה.
אספטידה (הינג) - תבלין צהבהב בעל ריח חריף היוצר אפקט דומה לבצל או שום. בעל יתרונות בריאותיים רבים אך מומלץ לא להשתמש בו בכמויות גדולות מידי. קצת קשה להשיגו בארץ. לרוב נמצא בחנויות מיוחדות המיבאות מוצרים מהמזרח.
בהרט - תערובת הכוללת בעיקר ציפורן, קינמון ופלפל. מופיעה בגרסאות שונות עם רכיבים שונים כגון הל, כמון, כוסברה ופקעות ורדים טחונות.  
ג'ינג'ר (זנגויל) - מגיע בצורת אבקה או שורש. האבקה נשמרת יותר טוב. את השורש הטרי יש לאכסן במקרר ולהשתמש בו מהר פן ירקב. ניתן להשיג גם שורש ג'ינג'ר יבש שמחזיק כמו האבקה. 
הל - מגיע בזרעים אותם יש לפתוח ולכתוש לאבקה בעזרת עלי ומכתש. הקליפה כוללת גם היא הרבה טעם אבל יש שאינם מוסיפים אותם לתבשילים כדי להימנע מחתיכות של קליפה באוכל. כשמבשלים אותו בתה, אין צורך לכתוש את ההל.
זעפרן - מגיע או באבקה צהבהבה דומה לכורכום או כאבקנים יבשים. בשל מכירו היקר, נהוג להשתמש בו בכמויות קטנות ביותר.
חוויאג' למרק - תערובת לתבשילים. מכילה לרוב כורכום, כוסברה, הל, כמון ופלפל שחור.
כורכום - מגיע לרוב בצורת אבקה אך לעיתים ניתן למצוא שורשי כורכום שלמים. בעל צבע צהוב חזק.
לימון שחור (לימון פרסי) - מגיע מיובש. מוסיף טעם חמצמץ לתבלינים.
מוסקט - את אגוז המוסקט יש לגרד בעזרת סכין חדה כדי להפיק ממנו אבקה. אמנם צריך לעבוד קשה בשביל קצת אבקה אבל לרוב משתמשים בו בכמויות לא גדולות.
מי ורדים - בעלי ארומה עדינה ומתקתקה. כמה טיפות יוסיפו מאין גימור סופי מדהים לקינוחים ולמשקאות.
פלפלת חריפה (צ'ילי) - מגיעה במספר גדלים, צבעים וצורות. תמיד להשתמש בהם בזהירות! הפלפלת הננסית (Black Pearl) היא פלפלת זעירה באורך של פחות מס"מ וחריפה ביותר (אחת לסיר גדול!). ניתן לגדל את הפלפלת הננסית בעציץ. הפירות מופיעים תחילה בצבע שחור ועם הבשלתם מקבלים צבע אדום. את הפלפלת הננסית יש ליבש בכלי פתוח או להשחיל בחוט תפירה (ללבוש כפפות ולא לגעת בעיניים!) ולתלות. חריפותה מורגשת יותר כאשר פותחים אותה לפני הוספתה לתבשיל. פחות חריפה כאשר מסירים את הזרעים.
פקעות ורדים - מגיעות מיובשות כפקעות שלמות או כעלים בתפזורת. תה מפקעות ורדים מכיל כמויות גדולות של ויטמין סי.
קארי - תערובת הודית הכוללת עלי קארי טחונים, כורכום, פלפל חילבה וכמון ולעיתים עוד מרכיבים. עשויה להופיע בדרגות שונות של חריפות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה